lördag 14 juni 2008

Pionlandet..

Mitt största land sträcker sig ut sig på halva kortsidan av vår tomt. Det avslutas med två gamla päronträd som funnits där sedan trädgården blev till 1960. Här kan man se den över ligusterhäcken som är tre år gammal den börjar bli riktigt stor och snart kommer man bara ana vad som gömmer sig bakom den gröna väggen.

För tre år sedan så grävde vi bort all gammal lera och mossgräsmatta som fanns ända från gatan och intill uteplatsen som syns längst in. Jag ritade upp gångar och uteplatsen och landen som skulle vara och en stor grävmaskin var inne och fixade allt.. jisses vad lätt det går med stora maskiner. Sparade min sambos rygg också, vill ju inte förvärra en redan dålig rygg så det kändes tryggast att maskiner gjorde jobbet. Bakom de fyra tujorna är vår soliga uteplats.. det är där det är sol hela dagen och jag satt dem där som insynsskydd, och de har ju blivit alldeles lagom stora i år.. snart är det dags att kapa toppen för jag vill inte ha dem som ett par jättar som skymmer himlen. Mina stora japanska röda fliklönn är så fin som bakgrund till de stora digitalisarna.. fin kontrast tycker jag.

Min vackra pion White wings blommar, eller blommade, riktigt fint i år.. jag hann ta lite kort innan hagel och storm förstörde nästan alla de vita fina blommorna.. haglet som kom igår slog hål på det mesta, mina funkior såg så konstiga ut med massa hål i förstod inte först vad som hänt men det måste vara hagelskuren som kom ganska lagom igår när alla studenter for omkring på sina vagnar.. stackare.. !!

Här är det tätt i år ska jag säga, jag ser knappt mitt Glanskörsbär för alla blommor, dessutom behöver här rensas!! Så här såg det ut i tordags.. idag ligger hälften ner av alla störtskurar, lite trist även om jag längtat efter vatten..

I år har pionerna blivit otroligt höga.. de riktigt växer in i varandra och tävlar om vem som ska bli störst.. men ståtligast är nog digitalisen i år.. satte en apricosfärgad förr förra året och i år blommar alla barnen.. men de har blivit lite olika färger, trodde faktiskt att de bara skulle bli de aprikosa men lite "svarta får" har dykt upp..

De vita pionerna är inte så stora än.. de har jag fått av min snälle granne som har flera fina sorter som jag suktade efter.. Men de rosa dominerar och är riktigt gamla.. så där slog vi hål på myten om att man inte kan flytta pioner. Alla mina rosa gamla luktpioner är från samma stora stånd som fanns här när jag flyttade hit. När grävmaskinen var här tog han ett redigt tag och tog upp hela den stora pionplantan och lade bort den där jag kunde dela den och sätta ner den senare på rätt ställe. Jag gav bort flera bitar och de jag har är jättar idag.. bra jord och lite flytt gjorde gott..

Kan säga att det inte är mycket kvar av pionerna ikväll med riktiga skurar om vart annat dagen och hagel i går.. men så här ser de rosa ut i alla fall.. med lite vattenstänk på, så välbehövlig fuktigt.under

Ha en riktigt skön Lördagkväll.. och imorgon är en ny skön dag..

Kramiz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar