måndag 23 juni 2008

Skåneresan - Sylvia i Möllehässle

Nu är midsommarhelgen färdigfirad och jag också.., tack för alla grattishälsningar det värmer så gott ni är GULD värda allihop..

Nu tänkte jag visa ett ställe till vi åkte på vår Skåneresa, och det var hos Sylvia i Möllehässle. Det var en enormt stor trädgård med många rum, grönskande gångar som var grus eller stenbelagda, underbart lummigt och dessutom kunde man bo där över natten för det var ett Bed & Breakfast ställe..

Som alltid är jag ju så fokuserad på närbilder och hur blommorna ser ut så jag har inte så jättemånga översiktsbilder men här är en över den stora dammen som man kom in i det första stora "rummet",

Här är baksidan av huset.. där kunde man gå direkt ut från matsalen och sätta sig på någon lummig plats ovanför till höger.. med direktutgång från det lilla frukostrummet.

De små gångarna var ibland kantade av lite fina små järnstaket.. en till som gillar sådana smycken i trädgården..

Vallmo... min nya kärlek. Får säga innan denna resan var min bekanskap med de här stora vallmo-sorterna enbart de skrikiga oranga som jag inte gillar.. Det är Sylivas fel att ett nytt habegär kommit hos mig.. titta och njut..

Denna mörka skönhet heter "Pattys Plum.". ett måste för mig nu men jag har ingen aning om hur jag ska få tag på henne..

Något jag bländades av hos henne var samspelet mellan olika blommor och färger.. det var bara så underbart, och när jag tänker på den trädgården vill jag bara tillbaka.. Hon sålde lite plantor också men tyvärr så var det inga Pattys Plum..

En underbar Allium...

Ihop med vackra Irisar.. Ja detta besök resulterade i att jag köpte Irisar i en vacker blårödlila färg.. daglilja i en samstämd nyans samt violkungsljus som är rosa lila.. Det kommer att bli så fint det kommer att bli i mitt nya land som måste grävas med det snaraste .. och så får jag söka febrilt efter vackra vallmo. Ni kanske har några tips om ställen man kan köpa vackra vallmo.. och då helst "Pattys Plum". Har fått ett tips om Plantmakeriet av Diana men det är lite för långt upp i landet.. hon tipsade även om en vit som var ljuvlig vacker.

Ha en skön måndag.. här regnar det så det får bli lite inomhusaktiviteter idag..

Kramiz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar