onsdag 8 april 2009

Trädgårdsprojekt - Gaveln..

Idag så lyser inte solen utan det får bli lite mer innepyssel, som att blogga t ex.. *smile*
Men det är klart ett dragande med damsugaren står nog ganska högt upp på listen efter så många dagars fint väder och bara utepyssel. Men först ska jag visa mitt trädgårdsprojekt jag (vi) startat upp med här i vår. Förutom allt vårstädande i rabatter så har vi tagit tag i en gavel där vi har en jättethuja.. flera meter i omkrets och har tagit både sol och alltför mycket plats i besittning. När man har en liten trädgård är varje liten kvadratmeter viktigt..
alla bilderna är klickbara..
Men det är klart när jag ser denna bilden som är tagen för två år sedan när den japanska körsbärsträdet blommade för fullt, vad litet det ser ut förresten, så undrar jag vad jag har gett mig in på.. för det ser ju riktigt fint ut. Häcken har blivit större och mycket frodigare idag, men detta projekt som jag håller på med startade redan förra sommaren..
Då vi var tvungna att sätta upp staket för Albin fick ibland för sig att ta ett älghopp över häcken när någon började prata med honom från gatan.. inte så bra i alla lägen. Dessutom började jag nagga på gräsmattan, lite här o där.. Redan då sneglade jag på den massiva gröna väggen längts bort i bilden.. Men jag fick inget gehör för den briljanta ideén då. Framför thujan är det hortensior och en nyinköpt magnolia, seiboldi.. tror jag den heter, den kommer med tiden att bli stor också förstås..
Ja så här såg det ut i slutet av säsongen.. Kan inte förstå att alltid Albin finns med på alla bilder.. men det är klart han finns där alltid för sällskap är det bästa som finns. Och själv tänker jag inte så mycket på det men när jag ser bilder jag tagit så ser jag ju att han alltid är runtomkring..
Japp.. nu tycker ni väl inte jag är klok.. en jättekärra med grenar står utanför på gatan.. och lite mer ska bort på den bortre "lilla" sockertoppsgranen som står bortanför eller om den ska bort helt.. men det är nog jobbigare. Oj vad kalt det ser ut tycker jag själv när jag ser denna bilden.. men samtidigt när jag går där o kikar hur jag ska gå vidare så tror jag fortfarande på ideén.. Att få ett litet miniwoodland under thujan.. Vill få upp landet lite från där stenen slutar i landet jag gjorde förra året.. ja gå lite omlott innanför och få upp det kanske med torvblock eller åka och "låna" skiffer från Hunneberg som man absolut inte får.. och lägga en liten skiffermur.. i en båge bort till minigranen.. vad tror ni.. idéer mottages tacksamt. Ska visa lite bättre bilder runt/under thujan kanske en annan dag..
Ne nu ska jag brottas med dammsugaren lite.. så får ni brottas med mina idéer..
Tjingeling.. =)
ps.. några har varit uppmärksamma och sett att jag had en blogg till här på blogger.com.. men det var min testblogg som jag lite dumt nog kallade Moas gard.. så flera var gulliga o skrev små kommentarer där som jag inte alls har uppmärksammat.. Tack snälla men nu tog jag bort den för det räcker alldeles utmärkt med en blogg.. med gott o blandat i.. =)

17 kommentarer:

  1. Det ser spännande ut och kan säkert bli jättebra. Jag fick växter från Odla i går och satte två av dem i min lund. DÄr är ite mycket ännu men lite o lite så....
    Klart att Albin är med på alla bilder, han är ju så fin. Ronja syns också lite här och där eftersom hon gärna är där jag är. (Förutom i går, då rymde hon!!! Händer aldrig egentligen.)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilket projekt - låter spännande. Har svårt att ge dig några bra tips, men ett mini-woodland låter ju väldigt bra. Det finns ju så många spännande växter som passar just där och ingen annanstans.
    Lycka till!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  3. Oj, så du jobbar och planerar, men det blir säkert vackert när grönskan och blomningen kommer. Lycka till och Glad Påsk! /Bea

    SvaraRadera
  4. Ville bara kika inom och önska en riktigt Härlig Påsk..Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Vad mutar man den äkta hälften med för att få honom att gå med på såna förändringar??? Jag har fem stora Tujor på min framsida som jag vill ta bort för att ha möjlighet att göra något skoj där istället, men maken säger nä och ibland nja... men aldrig JA! Jag tror att du kommer få det jättesnyggt där. Glad PÅsk / Kram

    SvaraRadera
  6. Hej! Det ser ju jättebra ut det som du har gjort. Ser fram emot fler bilder när det börjat grönska. Ha det gott/Eva

    SvaraRadera
  7. Tror det kommer att bli jättebra, idéer måste provas för vad skall man annars med idéer till.
    Här har regnat idag och det är jag nästan tacksam för, dammsugaren kom fram och lite påskfint har vi fått. När solen visar sig har jag svårt att stanna inne.
    Glad Påsk
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Hej Moa Jamen de där blir nog bra skall du se det blev ju mycket luftigare och säkert faller ljuset bättre på dina husfönster med.Mycket jobb har ni gjort det syns ,Man kan ju pryda med gråstenskulpturer eller Japanska tehus och lyktor fågelbad perenner du hittar nog något att fylla pp med om det känns så. Ha det så bra

    SvaraRadera
  9. Oj va fint det blir i Er trädgård!!
    Här har inte all snö gått bort ännu men vi är på rätt väg.........
    Jag har lite trädgårdsplaner och har beställt perlagon sticklingar och satt lite frön. :-)
    Visst är det härligt att ha en hund med sig, nu har ju jag fyra så här känner man sig aldrig ensam. Det sägs ju att hunden är människans bästa vän. ;-)
    Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK!!
    Kram Eva-Lis

    SvaraRadera
  10. Det där ser väldans bra ut! Nu får du in mer ljus i trädgården :)Tror faktiskt att en rosablommande Nunneört kommer att passa väl in där! De är på gång hos mig och jag skall kruka några fina åt dig :) Jätterams med kanske? I dag blir det tvätt på utsidan, maken har inhandlat en ny högtrycksmaskin och jag skall se om jag vågar på mig den idag.... så jag kan få ut trädgårdsmöblerna :) I morgon bitti far vi till stugan och njuter av havet. Glad Påsk och kramis 8`)

    SvaraRadera
  11. Det ser kanonbra ut Monica, klart man kan bli lite förskräckt när man gör så stora förändringar. Men när häcken växer upp lite mer och du får planterat nedanför tror jag att det blir jättefint. :) Ja om du vill höjan nivån i rabatten måste du ju göra någon form av avgränsning mot thujan (om jag försår din beskrivning rätt) eller är det en fortsättning på rabatten du vill göra? Skiffer är ju alltid kalassnyggt liksom kullerstenar eller torvblock. Om du tycker det blir kalt efter att ha tagit bort mycket av thujan kan du ju alltid plantera en (italiensk?) klematis där. Det tror jag skulle bli fint!

    Ha en riktigt härlig påsk. Kramar Karin

    SvaraRadera
  12. Det låter väl som du redan har de bästa idéerna själv! :) Jag gillar projekt- speciellt om man får följa dem på tryggt avstånd. Er trädgård ser härlig ut.

    SvaraRadera
  13. Vilken stor trädgård!
    Och jag har bekymmer över hur jag ska få till det på en liten balkong*skrattar*
    Även om det är mycket jobb kan jag tänka mig att det är otroligt kul att gå loss med kreativiteten och skapa som man vill.

    En glad påsk önskar jag dig//
    Hannis

    SvaraRadera
  14. Oj, vilket jätteprojekt! Det är mycket arbete men det kommer säkert att bli bra när det har växt upp lite.
    Önskar dig och lille Albin en härlig påsk. Klart han vill vara med överallt.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  15. Har man trädgård pågår det ständigt projekt;=D!! Tycker att du har fått en lysande idé. Kommer säkert att bli väldans fint när det blir klart och framförallt så tycker jag det blev mycket luftigare.
    Själv har jag påtat och pillat med mina övervintrade pelargoner idag.
    Vi har nämligen strålande sol idag. Skönt för då slipper jag se "projekt inomhus" som verkligen behöver göras. Läs även här dammsugning;=D!!

    Ha nu en riktigt härlig påsk.
    Stor kram/Gunilla

    SvaraRadera
  16. Glad påsk på dig- kalrt att ni skulle kapa lite grenar på tujan- min mor gjorde likadant och det blev hur bra som helst!
    Att Albin är med kort är inte konstigt- här rä det Ebba.. som är som en linslus.. tur vi har dom!
    Kram åsa

    SvaraRadera