fredag 12 juni 2009

Blooming Friday - 12 juni

Det blommar massor ute nu.. naturen har exploderat och det har jag och andra skrivit mycket om den sista tiden, hörde från "rykten" från Botaniska att det är sällan de sett en så härlig och stor blomningstid.. lite av rekord. Men vem sjutton vill ut o fota blommor i hällregn och storm.. inte jag i alla fall..
Rosaröd färgexplosion.. Trudie, Madame Salleron, röd rosenpellargon, rosa rosenpellargon, Äggskalspellis 'Build Stone', Stjärnpellis 'Pagoda'.
.
Det viner och slår.. hmm.. sambons dåliga samvete gör sig påmind i stormtider. Jag ringde o frågade är det farligt,.. sista skivan på uterumstaket är inte riktigt fast pga att sidopanelen inte är där än.. tja det är ju bara två år sedan vi byggde uterummet..eller ?! ett år sedan.. ja tiden går fort. I alla fall.. så sa han ja det måste jag fixa nu på semestern.. får slå lite silvertejp runt kanten så länge.. hmm.. undra sa flundra hur länge den tejpen ska sitta där då? Inte alls att jag klagar men liiiite bekymrad blir jag när jag sitter här och det rätt som det är slår till i hörnet i taket.. hmm.. kanske flyger taget iväg på de stormiga vindarna.


Ja i uterummet blommar det i alla fall.. här visar jag ett litet av det som blommar nu, så slipper jag bli blöt.. det vill ni väl inte?

Älsklingsblomman just nu är Trudie.. en liten stickling jag fick förra hösten av snälla Lotta.. titta så fint den blommar. Ja ja jag vet att jag borde ha tagit bort blommorna så den blir lite större o kraftigare men då skulle ni ju inte heller fått se den vackra blomningen.. eller hur?




Ja detta var mitt lilla bidrag till Veckans Blooming Friday och mer hittar ni som vanligt hos Katarina på Roses and Stuff.
Idag har jag i alla fall haft avslutning för eleverna och allt gick som smort, musik, tårta och betyg allt som hör till.. ja förutom då att solen o värmen inte fanns där.. Sitter här med vintertofflorna på o är lite småfrusen, men snart ska jag iväg på avslutningsfest för personalen.. så ni får alla ha en skön fredagskväll.
Kram och ha det gott.. Moa

12 kommentarer:

  1. Så söt hon va Trudie i sin babyrosa dräkt.

    SvaraRadera
  2. Men som jag njuter av din blogg Moa..jag blir ju så glad så jag blir helt varm i hjärtat..massor av härliga blommor har du som verkligen sköter med kärlek det kan jag se..visst är det lite kallt o regningt..men du vet fredag är det och då är det bara så gott ändå..massor av kramar från Annapanna

    SvaraRadera
  3. Ja jisses vad det regnar!!! Himlen har öppnat sig! Kia kom ju på besök idag och typiskt att det regnade.... men vi tog en tur till Lilla Torp och tröstade oss med var sin bonsaipelargon :) Vad roligt att Trudie har klarat sig så bra hos dig - god omvårdnad ;) Skall prova att ta en stickling till i år, den var ju lite grinig att föröka.
    Nu sitter jag inne i värmen och myser, det blir nog en brasa i kväll =)

    SvaraRadera
  4. Wow vilka fina foton du har tagit!!

    Ha en fin helg
    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera
  5. Fina! Jag tänkte gå ut och jaga sniglar...
    Trevlig helg, kram.

    SvaraRadera
  6. Goa Moa!!!

    Så underbara blomster!!! Inspirerande och härligt som alltid hos dig. Dina aklejor är outstanding...speciellt Moaaklejan! Kan jag möjligen få köpa lite frön? Eller ska vi byta - spetsar mot aklejafrön? ;)

    Kramis Annie

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig samling pelargoner du visar! Trudie är en riktig liten sötnos...
    Visst behövs regnet, men snart räcker det väl..?
    Ha det gott!
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Tjusiga pelargoner. Ska tipsa frugan. Trevlig helg! /Ruben

    SvaraRadera
  9. Hejsan! Det måste vara härligt att ha ett uterum... Jättefina bilder du bjuder på. Kan sakna skolan och avslutningar, det var något speciellt, arbetade tidigare som spec.ped/talped. i skolan, hade även smågrupper i sv och eng. Vill önska dig en skön helg./Eva

    SvaraRadera
  10. Vad många fina sorter du har. Härligt med ett uterum där der får stå och gotta sig. Jag vilar i regnet för mig gör det inget att det regnar. Har fått en dålig axel som måste vila.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. Nog blåste det alltid...bedrövligt väder och så kallt...Idag är det rent av skönt ute och det går att stå still utan att huttra...övervägde vantar i går kväll då jag gick runt bland husen här...Blev inte riktigt så illa dock...
    Känner igen det där med silvertejpen...absolut nödvändig när man har hus och är tidoptimist...Vår semester kommer också att behöva ägnas en del tid av på att fixa i ordning saker som inte hunnits med...känns gott att ha tiden igen...maken får jobba en vecka till stackarn...
    Det är allt bra gott att ha ett rum med tak o väggar...ute men inne ändå...vi tillbringar så mycket tid där den här årstiden och kan inte begripa hur man klarar sig utan...
    Ha en fortsatt go helg på dig nu...

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  12. Trudie så vacker den är. Tror inte att jag någonsin har sett den.

    SvaraRadera