torsdag 18 februari 2010

Trädgårdstips och lite ögongodisbilder..

Nu är det nya snöoväder på G.. ute har det börjat blåsa så det viner i skorstenen och snön kommer inte fint singlande ner på marken precis utan nästan lodrät, så ni kan förstå att det blåser just nu.

Tycker det är dags för lite mer trädgårdstips och ögongodis från ett besök i Skåna, kan nästan bli som en liten vitamininjektion för den som kan koppla bort omvärlden och drömma sig bort..

 

Hos Ingemo och Per Gylling är alla bilder ifrån, denna trädgård har varit i trädgårdstidningar och jag kände igen vissa saker när vi kom dit, riktigt kul att komma dit och se det i verkligenheten. 

  

 Små stilleben och lite vildvuxet i vissa delar i trädgården som var jättestor med mina mått mätta.. och vildvuxet på en underbart och härligt sätt. 
Här är några konservburkar som fått vara ute och rosta på armeringspinnar vad jag minns. Burkarna är typ sparrisburkar såna där lite avlånga, enkelt och lite kul tycker jag.

  

I en del av trädgården var det mycket träd och gångar .. där flera mynnade ut till detta lilla lusthus. Där man kunde sitta och koppla av, bläddra lite i tidningar och drömma sig bort.

  

En liten vackert huvud stående ensamt i gruset men ändå inbäddat av grönskan runtomkring, ensam men ändå inte ensamt..

  

Något vi lärde oss när vi var runt och tittade var att skapa rum, många olika sittplatser.. helt underbart att kunna flytta runt beroende på solen, växtligheten.. ja vad du vill. Se på den lilla hyllan mot väggen, Per snickrade sådana här hyllor och annat lite roligt. Jag köpte en liten trälåda med handtag som jag har i trädgården med mina småverktyg i.. om vi haft en bil med släp skulle jag köpt den fina blomhyllan..*smile*. 

  

Här är en mindre variant som var till salu.. den händige med såg och hammar kan säkert göra en sådan här snabbt och lätt.

  

Gården låg på landsbygden vid havet.. stora fält runtomkring och havet en bit ner. På grund av vinden som alltid blåser var det höga häckar o träd runtom trädgården men lite här o var hade de klippt häcken i en liten böj neråt så man kunde ana havet där ute.. när man strosade förbi.. smart eller hur?

  

Bara så vackert.. en stor stor rosbuske.. helt underbart..*ler*.

  

Gångar.. 

  

och återigen gångar.. man ser inte var de slutar och man blir nyfiken och måste bara gå för att se vad som finns bakom nästa hörn..

  

En av gångarna mynnade ut i denna öppna plats och bortanför fanns ett litet växthus men det lilla mini var så dekorativt mitt ibland alla vita fänrikshjärtan. Efter denna resa har jag skaffat mig flera fänrikshjärtan för jag vill också ha ett hav av dem.. så ljuvligt sött.

  

Själva boningshuset var ihop byggt med flera hus.. och de formade ett U.. mot havet och detta är deras innergård så himla fint.

  

Tänk och sitta där på verandan en dallrande varm sommardag och dricka lemonad och vicka på de bara tårna.. 

Eller varför inte ta ett litet dopp i zinkbaljan under den tuktade körsbärslunden.. medan rosbladen flyter omkring dig.. suck o dubbelsuck.. är det inte sommar snart ??

  

Det får bli avslutningsbilden för denna gång.. dröm sött!

10 kommentarer:

  1. Tack för den trädgårdsrundan, den var underbar. Kan bara säga som du, är det inte....snart.
    Ha en bra kväll.

    SvaraRadera
  2. Det är en underbar trägård.
    Tack för fika inbjudan vem vet om det finns fler kök i din närhet.... hi hi
    Vi kanske ses i Göteborg den 22 april???
    Ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  3. Tack för glädjen! Jag besökte deras trädgård för något år sedan, känner att det är dags igen när jag ser dina bilder..
    Snön fullkomligt vräker ner här...börjar bli tröttsamt ;-)) Nu är det väl dax för vår :D)))
    Kram Lily

    SvaraRadera
  4. Takk,takk og atter takk for vakre sommer bilder.Vi har samme været som du beskriver....altså er aldeles sikkert INNEVÆR !!

    SvaraRadera
  5. Ni är otroliga i södra Sverige. Inte nog med att ni tar emot det allra värsta i ovädersform och omformar det till mindre format åt oss, ni orkar också dela med er av vackra trädgårdsvyer att drömma sig bort till.
    Hoppas ovädret snart är förbi för er del.
    hälsar en åländska som fortfarande har det väldigt lugnt och vindstilla, dock kallt, snart 16 grader.

    SvaraRadera
  6. Åhh vilken härlig trädgårdsrunda! Jag längtar....
    Ha det bra nu! / irene

    SvaraRadera
  7. Tack för det trädgårdsbesöket! Gav mersmak! Ligger den på Österlen? Går snart inte o pressa in fler `titta på när jag ändå är i Skåne-grejer´ snart..... Finns ju så otroligt många vackra där!
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  8. Åh, det var en resa det, som Hasse Alfredsson sa en gång i tiden. Så vackra bilder, jag kunde verkligen drömma mig bort en stund. Tack för det!
    Mona K

    SvaraRadera
  9. Visst längtar man. Normalt brukar vi Skåningar få en tidig vår, men i år..... Verkligen fina bilder du har tagit. Jag längtar till den 4-7 då jag ska på Skånsk trädgårds mässa.
    Ha en bra helg!
    Pella

    SvaraRadera