tisdag 8 juni 2010

Apotekarens trädgård i Simrishamn..

En underbar helg har det varit när vi åtta stycken likasinnade åkte till Österlen för att njuta och ha roligt tillsammans i vackra trädgårdar, handelsträdgårdar och andra mysiga stopp som vi gjorde..  
Det var en härlig stämning hela resan som varade från fredag till söndag.. och vi som gjorde denna resa tillsammans är:
Maria B, Lotta, Maria P, Åsa, Karin A, Camilla och Karin N, ett helt underbart gäng goa människor, tack ska ni ha allihopa för mycket trevligt umgänge.. dessutom var det strålande sol båda dagarna.. helt perfekt alltså. Alla bilder går ju att klicka upp i storlek om någon nu missat detta.. *ler*.. då ser ni ju mycket bättre.

Lördagens första stopp var Apotekarens trädgård i Simrishamn,  har läst om den i trädgårdstidningar och har boken som handlar om deras trädgård. En medelhavsträdgård i Sverige har den beskrivits som, och om man läser boken handlar den om hur man med olika medel kan skapa en medelhavsträdgård med våra förutsättningar. T ex istället för det obligatoriska olivträdet sätter man silverpäron.. lika vackert med sina gråsilvriga blad.

En del tog det väldigt lugnt medan vi letade efter Apotekarens trädgård.. på en gata mitt i Simrishamn mitt emot denna vackra kyrka och mannen som studerar turister och gatuliv hittade vi till sist rätt.

 

 

På en innergård är alltså denna oas.. man går genom en portgång och kommer in på en första gård där de har försäljning av noga utvalda växter, vackra lerkrukor som jag ofta ser i trädgårds- och inredningstidningar. In genom affären längst in och så kommer man då in i den innersta gården där man skapat en fantastisk gård med en härlig känsla. 
Det kändes som man flyttade till sydligare nejder på ett kick.. som om man gick igenom en portal och plötsligt hamnade på Italienska landsbygden.
  

Buxbomshäckarna som var fint formade i ett vackert mönster var just nu dekorerade med massa vackra tulpaner.. i samstämda färger i stora sjok.


Finurligt planterade i stora svarta krukor som stod i landen och doldes av häckarna bara att lyfta upp när bladen ser fula ut..


Köksträdgårdsdelen med massa kryddväxter i murade upphöjda land.. spaljeér och pergolor.. i fina formationer. För formationer blev det eftersom det var stora ytor som täcktes för att få vandrade skugga över den delen av trädgården, det fanns flera sittgrupper och murade kragar bara att välja var man ville sitta just den stunden.. Längst bak var det arbetsbänkar, t o m de såg vackra ut. 


Här ser man det stora buxbomslandet från andra sidan, längst bort i bild är köksträdgården från förra bilden..  och som ni ser är det en lång smal öppning genom hela landet och i den rann vatten som förbands med två olika fontänsnäckor och en vackert formad liggplatta.


Här är från ena hållet.. 


Och här är från andra hållet, nedanför balkongen.. sååå himla läcker.


De vackra väggarna var fyllda av flygande pelargoner i lerkrukor.. jag undrar bara hur man vattnar??? Tur det inte är jag i alla fall.. när vi går ut igenom porten till gatan påminns vi om att vi är mitt inne i en stad, fräckaste sportbilen står parkerad där utanför och utgör en stor kontrast till den vackra gamla kyrkan och vi är åter ute i en liten härlig stad, vår lilla tur till medelhavet har tagit slut...


Fast nu har mannen tröttnat på att titta och har bytts ut mot andra flanörer.. vi tar en tur ner genom staden till hamnen.. 


En glass och lite prat om vår rundvandring i en medelhavsträdgård avslutar denna tur. Se så vackert paraply den äldre damen har förresten, sånt vill jag ha..

25 kommentarer:

  1. Visst är det speciellt, jag var där förra året vid denna tiden och jag åker mer än gärna dit igen!
    Gillade krukorna som hängde i stuprännan men jag undrade hela tiden hur dom vattnade dom:)???
    Har ännu inte kommit på ett svar...?
    Vackra bilder du tagit där!
    Ha en fortsatt skön vecka.
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig resa du varit ute på! Jag hoppas få med min man på lite trädgårdsutflykter på semestern.
    Ha det riktigt gott!
    Christina

    SvaraRadera
  3. Ja precis så underbart hade vi verkligen, nu håller jag tummarna att min Clematis Montana som jag köpte på Apotekarn's klarar vintern hos mig...
    Ha det så gott - Maria

    SvaraRadera
  4. SÅ kul det var att äntligen få ansikte på skrivarna på de bloggar jag följt i flera år. Önskar att vi någon gång får tid att prata mer.

    Jag har varit på Apotekarens trädgård men jag blev faktiskt itne så imponerad. Kanske för att jag förväntat mig mer, kanske för att jag inte är då mycket medelhavsträdgårdsmänniska, jag vet inte........

    Nu har jag varit ute och tömt badkaret på jord minsann!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Skulle gärna besöka den trädgården. Supervacker. Borde man ta och hänga sina pelargoner ner för taket nu då?? Nä, tror nog det kan vara lite opraktiskt faktiskt! Roligt att läsa ditt lilla reportage. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  6. Åh vad jag längtar, var där förra sommaren och sommaren före det. känner igen alla bilderna vi åt nere i hamnen en kväll. Ja vill dit igen varför måste det ligga så långt bort från mej. :(

    SvaraRadera
  7. Vilken mysig resa ni måste ha haft! Och vilken läcker trädgård! Tack för titten!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin resa ni måtte ha gjort!! Ett gäng damer med samma intresse är väl perfekt och laddade med en hel del odlarglädje ;)
    Underbara bilder och här sitter vi andra och är bar lite avis :) som inte är ens i närheten av de fina trädgårdarna.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  9. Där har man ju suttit och ätit glass några gånger =) Men Apotekarns trädgård har jag aldrig besökt. Vi funderar på att ta en tur till Österlen nån dag snart och då får man kanske passa på att ta sig en titt där / gittan

    SvaraRadera
  10. Hej vännen.
    Men WOW!!! Vilka helt underbart vackra bilder du tagit. tack snälla för att du delar med dig av dem.
    Vilken fantastisk resa ni gjort.

    Önskar dig en underbar Onsdag & hoppas att du mår bra.
    Vill oxå passa på & tacka för din fina vänskap! den har kommit att betyda mycket för mig. Underbart att få titta in till dig & få ta del av dina dagar! tack snälla.
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  11. Simrishamn är ju en mysig liten stad och det var rätt så trevligt inne på Apotekarens trädgård med både växtligheten och alla krukor. Jag ser att du fångat det mesta under vår lilla tur vi hade där:-)

    SvaraRadera
  12. Läckra bilder!
    Tycker om den med kyrkan och manen på bänk och cyckel.
    Du har även fått till den där vatten spiralen helt fantastiskt, om jag gör ett bildspel om österlen kan jag använda något av dina kort? Ex. det med spiralen?
    MB

    SvaraRadera
  13. Vi var en tripp till Simrishamn förra sommaren. Det var en varm solig dag och vi åt glass nere vid hamnen. Det är verkligen en charmig liten stad med söta hus och vacker kyrka.
    Underbara bilder!
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  14. Hej Moa!
    Länge sedan jag var här hos dig.
    Missat mycket ser jag.
    Bara jobbar och jobbar känns det som.
    Visst är där fint hos Apotekarn?
    Fina bilder.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  15. OK, det avgör saken - jag SKA dit i sommar!!! :D Ser helt underbart ut, så fint du har lyckats fånga stämningen!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Vilket härligt reportage Moa!/Anja

    SvaraRadera
  17. Åh, vilken underbar resa..å vilka fina bilder. Den där fontänsnäckan med vatten är min favorit!! Ha en skön helg//Eva

    SvaraRadera
  18. En dröm blev sann då vi kom till Apotekarens, jag har ju gjort pergolan lite efter inspiration från boken som Peter Englander skrivit! Även om bilderna gör trädgården rättvisa så är det annat o se det på plats! Härlig helg och gott sällskap!
    Räknar du ner nu!? Ta det lugnt sedan i sommar i Ville! =) Kram Åsa

    SvaraRadera
  19. I love all of the photos and especially enjoyed the rill of water with the maze-like design.

    Thank you!

    Sharon Lovejoy Writes from Sunflower House and a Little Green Island

    SvaraRadera
  20. Oj, vad jag längtar till Simrishamn när jag ser dina ljuvliga bilder.
    kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  21. En underbar trädgård. Vi har farit förbi några gånger men aldrig fått för oss att stanna. It's a must, next time:)
    Tack för fina inspirerande bilder, så länge!
    Ha det gott, Charlotta

    SvaraRadera
  22. Den trädgården måste jag besöka som gammal apoteksanställd. Ljuvlig ser där ut och skåne är så vacker och speciellt på österlen. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  23. Oh, I love the water feature coming through the hedges! Moa, you seem to be having a fun time! Happy Travels. Kram Carol

    SvaraRadera
  24. Man vattnar pelargonerna genom att klättra upp på en stege ta ner dem och doppa dem i en hink med vatten/gödning.

    Hälsningar från en som jobbar i MedelhavsCaféet

    SvaraRadera
  25. Tack snälla Anonym.. =).. nu var det gåtan löst.. eller ja man förstår ju att någon måste göra något sådant annars skulle de ju inte vara så vackra. Ett underbart ställe du jobbar på, riktigt avis måste vara en lisa för själen att omges av så mycket vackert på arbetstid.. ha det gott..även alla ni andra som har skrivit här..Moa

    SvaraRadera