lördag 30 april 2011

Persikoträdet blommar..

Solen lyser o jag går i shorts o linne.. rensar lite smått och funderar.. tänk så mycket man hunnit med ändå! Har bott här i snart 7 år och då var det ett litet hus med trädgård.. ja en gammal gräsmatta en jättegran o nästan lika stor thuja.. massa fruktträd och en tistelodling som heter duga.

Ja mycket har hänt som sagt och det har vart en härlig resa med mycket jobb o slit. Men med många land senare och ett lite större hus så är jag oftast väldans nöjd.


Idag har jag fotat mitt persikoträd 'Frost' heter det.. har varit lite sisådär med blommning och tillväxt sen jag köpte det för sisådär tre år sedan, eller fyra tiden går fort som sagt. 


Den planterades i hörnet efter vår utbyggnad mellan uterum o vardagsrum för att få lite ro från den värsta nordanvinden som kommer in på vintern. Den har det varmt o gott där hoppas jag! De två första åren dog toppen lite mer o mer, vissnade liksom ner men förra sommaren var den hyfsat i form hela säsongen så nu kanske den vant sig vid sin plats.
Ps.. ska visa L.. att det fattas en list mellan uterum o tillbyggnad!! allt syns verkligen väl när man fotar. *ler* o trädet ser verkligen inte mycket ut för världen och den måste hållas in rejält p g a läget vid huset.


Varje vår blir det nya projekt.. i år har det varit nya stenar, stora tumlade mot grunden som en snygg avslut o för att få upp marknivån lite. Efter utbyggnad och så har jorden sjunkit ihop o det lutade ner mot huset. Med stora stenar kunde vi lägga på extrajord i landen och där gräsmatta ska gå in mot stenen.. ja det blir nog bra, ska så idag och vattna rejält.. det blir en av dagens projekt. 


Man måste verkligen gå nära för att se hela härligheten när det gäller persikoblom.. kanske annat när hela trädet blommar med många blommor.. men jag är nöjd med de som kommer och i år kanske vi kan få varsin persika.. ljuva tanke!

Önskar alla en härlig Valborg..

8 kommentarer:

  1. Vad trevligt med persikoträd. Blir det frukt? Fast det räcker förståss med vackra blommor. /Knatten

    SvaraRadera
  2. Nu måste du hålla lite koll, kommer inte bina på besök. Måste du ta fram penseln.....
    Jag har ett träd i vinkastet som blommade i feb.
    Nu har jag frukter på gång. Dock inte lika många som förra året.
    Har även två planterade på friland, och de är på G.
    Idag är det kallt här vid havet, men jag hör badande barn. Till kvällen kommer det vara festande ungdommar....Valborg, alltid lika rädd att de skall elda på i vassen.
    Skall till DK nästa helg, vet inte ännu ifall vi far på fredagen. Fira silverbröllop.....Ha det

    SvaraRadera
  3. Jag har två Persikoträd, men det äldsta brukar blomma, sen förtinar eller blåser blommorna iväg! Så köpte jag ett nytt i fjol, med massor av fruktämnen på. Vi fick flera stycken att mumsa på! Men i år så har knopparna redan försvunnit, en enstaka finns kvar. Kan det vara tjuviga fåglar, tror du+Och det gamla är väl inte att hoppas på i år heller?!
    Tråkigt, för Frost är ju tåligt, och ger massor av frukt. Hos vissa i alla fall!
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
  4. Otroligt vackra blommor - vilken känsla när trädet blommar! I somras var jag inne på en innergård i Simrishamn där de hade ett persikoträd och det dignade av frukt. Håller tummarna för ditt träd!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Otroligt vackra blommor det har.
    Verkligen persikofärgat.
    Ha en bra trädgårdsvecka,
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  7. Åh vad härligt med persikoträd, tänk att plocka egna persikor!! :) Du ser ut att ha det så fint i hela trädgården, förstår att du är glad över den!

    Hmm, det var nog inte mig du fick skott av pärlrönn av... Jag har visserligen ett träd men det är så litet så jag har inte tagit några skott av det. Eller det är snarare en buske eller kanske flerstammigt träd - tror det kan växa som antingen eller. Vi köpte vårt på Rångedala plantskola, de kanske har mer info på hemsidan? Vårt är inte ens en meter än men som sagt bara två år.

    Kul att vi ses på fredag!
    Kram

    SvaraRadera