torsdag 5 maj 2011

Frosten tog min 'Blue Tit'

I går morse gick jag ut i gryningen för att fota, ljuset var så fint så jag kunde inte motstå en liten fotorunda.. Min nya lilla minirhododendron Impeditum 'Blue Tit' stod där utanför uterummet på trappen och var fullt utslagen och lysande lila trots sitt namn!? Men vad gör det, den gifter sig så bra med mina småvioler i krukan bredvid.Och den är verkligen mini, perfekt för små trädgårdar kan tänka mig fler av denna lilla sort och dyr var den inte heller.. 69:- på Blomsterhallen är överkomligt tycker jag.


Vad jag inte visste då var att natten varit frostig.. väldigt frostig för när jag kom hem på eftermiddagen och gick min runda så var hela ovansidan med blommor alldeles brun, härligt är kort som man säger, eller hur var det?


Nu var ju inte den den enda som tagit skada av Farbror Frost utan även en Magnolia, valnötsträdets lilla pinne, några japanska lönnar som farit illa.. suck.. dubbelsuck.. ja sånt är trädgårdslivets lott. Hoppas att de rättar till sig mina små skyddslingar.

Önskar er en fin torsdag.. 


10 kommentarer:

  1. Ja den förbannade frosten, här hänger det det också i trädgården. Mina kiwi skott är helt svarta...blä

    Anna

    SvaraRadera
  2. Frosten kom lite oväntad - det har ju varit sommarvärme! Hoppas dina planter klarar sig endå.
    Underbara bilder du tar! Jag måste bli följare, så jag kan se mer! ;)
    Ha en toppers dag!

    SvaraRadera
  3. Vi har haft kalla nätter ett tag nu och det ser verkligen trist ut på de växter som tagit stryk... Min katsura ser väldigt 'bränd' ut, men jag vet att den kommer igen.

    Måste ut och kolla fikonet, det har stått ute...! Ooops!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  4. Inget kul alls......här är det också en del som tagit skada. Får hoppas att vi slipper mer frost.
    Hos mig dog även en av dom fina pelargonerna som du skickat. Säger bara SKIT också för den var så söt. Kanske gillade den inte min skötsel i vinter?!

    Stor kram till Dig vännen//Gunilla

    SvaraRadera
  5. Elände är vad det är! Jag har farit runt som en galning varje kväll hela veckan med att skydda växter. Och sedan ska ju alla "installationer", dvs gamla underlakan, av på morgonen. Bläää! Fast nu i morse var det lite värme i luften.

    Hoppas att dina växter repar sig...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Mina medelhavs växter klarade 2 minus. De flyttades ut från vinkastet för några veckor sedan, så de var nog redan härdade.
    I Vinkastet har aprikosen stora frukter, tur att jag inte flyttat ut dem....
    Då ses vi i morgon / Kia

    SvaraRadera
  7. Trist, hoppas den klarar sig i varje fall. Frost har vi osså haft flera nätter nu, men till helgen sägs det att solen kommer åter. Mvh Helén

    SvaraRadera
  8. Inte kul när växterna fryser. De små stackarna!

    Nu hoppas jag att frostnätterna är över. Håller tummarna!
    De pratar om varmare och torrt just nu på tv´n. Regn hade faktiskt behövts här.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Usch vad tråkigt med frosten, hoppas verkligen de klarar sig!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tråkigt att frosten kom och tog dina växter, men jag är säker på att du inte kommit hem tomhänt i dag från Liseberg. Jag hoppas du sparat något åt mig...:-)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera