torsdag 1 december 2011

Adventsmys..

Vet inte hur det är hos er men hos mig är det många olika förberedelser i huvet innan advent kommer, många saker som jag skulle vilja fixa och en del görs men allt blir inte gjort.. ja o det blir väl bra ändå.

Men årets fix var att göra om en gammal tråkig elfurustake till en "shic shabbyshicstake" och så var det funderingar kring mossan o tinglet som ska pyntas med i adventslådan. Den gamla staken passar förövrigt jättefint ihop med min "Farfar Alsvars ljuststake" som jag pysslade med förra julen nu står de båda i varsitt köksfönster..


Ja ni förstår vilka viktiga saker som ska funderas kring, målas på och sen slipas bort.. ja fullt upp alltså.. *smile*. Men det är sånt där fullt upp som är trevligt tycker jag, Kanske inte så viktigt i stora världen och kanske inte alls intressant men gör så att jag o de mina får fint och jag har roligt medans jag pysslar.


Att jag gillar att fixa o dona är väl ingen världsnyhet här på bloggen men när man får en fin gammal elljusstake i furu med "Finfina" former och lite extra långa ljus då kommer målarburken fram.. tyvärr är jag nästan alltid för snabb för att komma ihåg såna där käcka förebilder ni vet... *smile*..men ni vet ju hur gammal furu ser ut, eller hur?

Sedan slipas det o dekoreras... ja jag funderade länge o väl om jag skulle ha några manschetter men jag tycker det räcker så här.

Lite nya ledlampor som ser lite levande ut fullbordade mitt verk..


Hur gör ni? Har ni samma stakar varje år eller byter ni, jag har "nog" några på lager, i alla fall de som ska ha levande ljus.


Så här ser min ut i år då.. pyntet såg ni i början, långa skrangliga handstöpta ljus.. står ostadigt så jag får passa mig. Grön o vit mossa med lite olika kulor i silver o lite grönt, vita stjärnor o ett litet vitt paket.. Å som ni ser har jag min fotobakgrund kvar.. undrar om det blir något kakel innan jul, känner att dagarna rinner iväg o många andra måsten som ställer till det..

Torsdag idag.. och när jag kom hem vid 3 var det redan på väg att skymma och regnet vräkte ner i vinkel.. inte kul alls men då tröstar jag mig i alla fall med tända ljus och en liten brasa..

Ha det gott..
Moa..

11 kommentarer:

  1. Så fin den blev! Varför slängde jag mina gamla? Mamma har gamla som hon ville ge mig igår : ) KRAM

    SvaraRadera
  2. Visst är det en del fix innan advent, det skall inte förnekas...

    Ljusstaken blev jättefin! Jag målade om två elljusstakar i fjol, och en "vanlig" i furu, som jag nu är jätteglad åt. Den har makens morfar snickrat och NU får den stå framme, förut stod den bara i ett skåp...

    SvaraRadera
  3. Beautiful new header, I lika it, and very elegant Christmas decoration.

    Have a nice evening dear Moa, kisses:)

    SvaraRadera
  4. Lite förberedelser är det innan man får till allt till advent. Men jag är inte så pysslig av mig, så i år blir det samma som förra året:-)). Jag gjorde en ny adventsstake då, de i el är några år nu.
    Din är superfin, snygg färg. Och jag gillar att den är sparsamt pyntad.
    Jag hann komma hem och så, men 16.15 öppnade sig himlen här!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Så fin den blev din fina-former-stake (hm, konstigt ord)! :)

    Jag har också problem med förebilder. Kommer nästan alltid på det för sent, eller när man är mitt uppe i att fixa till nåt. Lika retligt var gång.

    Hälsar Tamara

    SvaraRadera
  6. hmm..man kanske skulle ta fram färgburken...är lite trött på mina gamla stakar
    och så fick jag lust att stöpa ljus också...tro man hinner med det också före jul

    SvaraRadera
  7. Det var allt fina grejor du plockat fram.
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  8. Så fina former på adventsljusstakarna! Här är det i princip samma ljusstakar och adventsstjärnor varje år. Det händer ju att någon går sönder och måste bytas ut...

    Nu är det snart 300 gillare och dragning. Spännande!

    Adventshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Här var det mysigt värre. Jättefint är det du visar. Ha en fin advent.

    SvaraRadera
  10. Den blev verkligen fin! Jag gillar shabby chic... :) Jag har en adventsstake som jag använder varje år, försöker få till olika pynt så det blir lite variation. I år blev den rätt enkel med polkagrisar, min nya favorit. :)

    Kram!

    SvaraRadera