söndag 10 juni 2012

Mina Aklejor..

 Årets skörd av aklejor.. ja i år är de extra höga, extra många och faktiskt lite extra vackra.. 


Plockade en hel hög med fina små blommor, botaniserade och njöt av alla former, färger och storlekar. Tänk så olika de helt plötsligt kan bli, en del är sådda för ett visst utseende.. en del har blivit till i min trädgård.


En del är små små.. en del är stora med långa spröt.. och som den rosa i nedre högra kanten.. jättestor blomma om man jämför med många andra och den har helt plötsligt blivit till där i Moas Trädgård.. Den vita med långa spröt "helt ljuvlig" såg jag för första gången hos Hannu i hans trädgård under Linné sommaren för några år sedan och ett habegär infann sig..den gula har jag fått med bloggpost och har lika långa spröt.. också hur fin som helst.. ♥


Ja där ligger de o simmar i bladet som jag gjutit för ett par år sedan i bakgrunden är nyaste krukan.. o nyaste lönnen.


Krukan är köpt i Apotekarens Trädgård av Peter Englander, ja han stod själv där i affären och det var kul att prata lite o få tacka för ett fint program. Den japanska lönnen köpte jag i Kivik på Ulriksdals trädgård.. ja den får stå där i krukan tills jag vet var den ska få bo hos mig.

Idag har jag tillbringat några timmar i trädgården och här är alldeles "nystädat" härligt och det känns bra ända in i själen att ha fått tillbringa nästan en hel dag därute..

Som ni ser blommar min fina azalea också.. helt ljuvligt fin!

Kram/Moa

10 kommentarer:

  1. Så många och fina du har. Jag älskar mina aklejor men har inte så många som du.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så söta aklejor du har! Och vilken snygg kruka med lönnen i. Jag saknar min lilla lönn som hararna åt upp förra vintern. Jättefint hos dig:)):
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så många vackra sorter du har!! Tänkte strö ner lite olika Akleja från i en ny rabatt och se vad som händer.
    Kul att träfa Peter live:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. En sån fin palett du gjort av dina aklejor. Det är roligt att kunna jämföra deras olika utseenden - verkligen variabla!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Härliga aklejor du har, jag gjorde nåt liknande häromdagen och plockade en av varje för att riktigt se alla variationer. Har inga storblommiga än, men har sått i vinter så nästa år kommer de blomma. Det är så kul med en blomma som varierar sig så! Har några brokbladiga oxå, de är fina även när de inte blommar... :)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Och mina aklejor blommar så dåligt i år att jag nästan surar ihop. Jag älskar aklejor o har oxå en massa olika sorter. Jag ser att du saknar sharlakansaklejan. Vill du ha lite fröer av mej så hör av dej. /Knatten

    SvaraRadera
  7. Oj, vilka vackra aklejor du har hos dig!
    Inte svårt att bli förälskad i dem :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  8. Hejsan!
    Härliga akleyor och så stora en del är. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  9. Wow, vilka aklejor! Så himla fina och varierade. Underbara! Av någon anledning har jag bara rosa i år. Och de står i lilla glipan mellan en stenmur och stenlagd gång! Av alla ställen. Hade inte hjärta att rensa bort dem.
    Kram!

    SvaraRadera