torsdag 16 augusti 2012

Rondellen..

Nu har äntligen min rundel fått sin nästan slutliga form.. eller rättare sagt går den under namnet "Rondellen" numera. Vet inte hur det är hos er men här i Trollhättan har vi MÅNGA rondeller.. och när svärsonen tittade ut i våras för att se mitt senaste projekt.. utbrister han: Åh.. en rodell! så det har den fått heta efter det.. *smile*..

Så här såg det ut i april.. mer att läsa om detta i inlägget här.


Kan ju säga att jag inte var så nöjd alls med min kant.. men just då orkade jag liksom inte ändra utan den fick vara så tills igår. Min vision var ju en böljande hav av lavendel på toppen runt det stora fågelbadet och sedan lite silvriga färger på blommor o blad.. Gud vad tomt det ser ut på bilden ovan, insynsskyddet som sambo snickrar på bilden är numera uppsattt och häcken vi klippte ner till grunden förra hösten har numera kommit upp en bit igen så tack o lov är det inte lika naket in till grannarna, lite kan ni ana på bilden under..

Bilden finns även på Instagram.. Follow me..

Igår bytte jag alltså ut stenen.. har tagit bort sten på ett annat ställe så nu grävde jag lite i kanten.. lade grus och duk o sen massa sten lite huller om buller.. ville inte ha det så ordnat utan det ska se lite naturligt ut *ler*. Hur det nu ska kunna göra det mitt på en gräsmatta men ni fattar hoppas jag. Min bild i huvudet stämmer ganska bra nu så jag känner mig nöjd och glad.. så nu är detta projekt klart! Check ..

Torsdag redan och nästan en arbetsvecka är avklarad.. och så typiskt har det varit jättefint väder men det är klart tack vare det har jag fått gjort en hel del ute på kvällarna.. skönt!

Ha en bra torsdag..
Kram / Moa



10 kommentarer:

  1. Vad mycket finare det blev!! Väldigt snyggt, till och med!! Lavendel är ju lite knepig förstås, man vet aldrig hur stor den blir och hur den lägger sig. Tänk om det fanns en minivariant! ;-) Men jag tror, att 'Munstead' är lite kompaktare än 'Hidcote blue', åtminstone verkar det så här.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. YES!!!
    http://www.kieftseeds.com/plant_info.aspx?phid=037300001010396

    /R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ruben.. ! Jag är jättenöjd, men som du säger den lavendeln är väldigt hög.. men ibland när jag ser den vaja för vinden tycker jag det är lite snyggt.. men kan upplevas lite spretig då en del blommor lägger sig ner. Den varianten i länken tror jag jag har i min murade pallkrage.. tror jag skrev om olikheterna nyligen.. Tycker de är mycket vackrare i färgen också dessutom, så jag får se hur jag gör inför nästa säsong om jag byter ut dem.. men som sagt det lite skira gängliga har sin tjusning det också.. =)..

      Radera
    2. Visst är det snyggt som det är nu. Jag kom bara att tänka på mina lavendel som är lite bångstyriga. Det var absolut inte menat som något jag tyckte du borde göra, men kanske fundera litet. Oj, nu lät det som samma sak, "fundera" och "göra". Men hoppas du förstår skillnaden. ;-)

      Ha det gott!
      /Ruben

      Radera
  3. Jajamensan Ruben inga problem.. som jag skrev i ett inlägg tidigare så var jag t o m lite besviken på denna sorten eftersom den var både gänglig och ljus.. men man vänjer sig lite.. =)

    SvaraRadera
  4. Rondellen blev genast "mjukare linjer" med små o stora stenar,hmm
    mjuka stenar, ja du fattar. Sen kan man oxå ha olika sorters lavendel i färg o storlek, de kan oxå bli böljande.Men det ska se passande ut och det ser du bäst själv.
    Förresten varför måste allt vara så passande, vi gör ju alla som vi känner för, så gör jag. Men sen kan jag ändra om nåt år eller tidigare, som jag ej blev nöjd med. Det händer titt som tätt och min gube bara suckar, hi hi . . .
    Men du får godkänt av mig, fniss :))
    Kram / Eva

    SvaraRadera
  5. Jättefin rondell! Snyggt med stenarna hullerombuller sådär.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, rondeller det har vi gott om här påGotland också, så det kanske är därför jag kalla mina runda rabatter för rondelller...=) Så fin den har blivit nu, din rondell!

    SvaraRadera
  7. Så fin den blev din rondell, ser mycket mer naturligt ut även om den ligger mitt på gräsmattan. :)

    Kram!

    SvaraRadera